Hoppa till innehåll

Skatteverket - Företagsregistrering

AI effektiviserar handläggningstider för företagsregistreringsärenden

Företagsregistrering

AI effektiviserar handläggningstider för företagsregistreringsärenden, film med Veronica Frid, Sektionschef och Oskar Lind, Handläggare (4min)

Kort om projektet

Skatteverket har lyckats minska handläggningstiden för ett företagsregistreringsärende med ungefär tre och en halv dag, frigjort tid för över hundra medarbetare och fyrtio chefer som nu kan ägna mer av sin tid åt kvalitetssäkring och utveckling. 

Målet med processeffektiviseringen var att spara åtta miljoner kronor vilket överträffades med en besparing på tio miljoner kronor. 

Investeringskostnaderna som vi har lagt ner i utvecklingsarbetet kan vi räkna hem på ett år. Veronica Frid, Verksamhetsutvecklare, Skatteverket
Veronica Frid, Verksamhetsutvecklare, Skatteverket

Handläggare var med från start i utvecklingsprocessen och tillsammans med utvecklare togs ett arbetssätt för roboten fram med utgångspunkt i hur en mänsklig handläggare skulle handlägga ett ärende. Lösningen i den maskinella kategoriseringen blev en blandning av både regler och ett AI-system. AI-systemet bedömer riskerna och reglerna är samma regler som handläggare använder i den manuella handläggningen. En RPA-process (Robotic Process Automation) som automatiskt handlägger ärenden som bedömts som riskfria sattes upp.

Vi använder roboten för att göra grovjobbet så att vi handläggare får med tid över att arbeta med mer avancerade arbetsuppgifter. Oskar Lind, Robotskötare, Skatteverket

Skatteverket lanserade den automatiska klassificeringen i maj 2021 och nu klassificeras nittiofem procent av alla ärenden helt automatiskt. Arbetet med robotiseringen har pågått sen 2019 i olika steg men i början av 2022 så växlade Skatteverket upp till den nuvarande kapaciteten som ger ungefär fyrahundrafemtio ansökningar per vecka. 

Framgångsfaktorer har varit att:

  • implementationen inte orsakade några störningar i den ordinarie verksamheten
  • det är enkelt att lämna feedback vilket leder till snabba åtgärder
  • jobba mycket med förändringsledning
  • inkludera medarbetarna redan i utvecklingsfasen

Medverkande

Följande person(er) medverkar i användningsfallet

Veronica Frid

Veronica Frid, Verksamhetsutvecklare, Skatteverket
Sektionschef

Oskar Lind

Handläggare/Robotskötare - Företagsregistreringen

Vill du bidra till exempelsamlingen?

Vi har skapat en tråd på Dataportalens Community för att samla intryck, inspel och eventuella önskemål om att bidra till exempelsamlingen med ett eget case från offentlig förvaltning. Länk nedan

Fler goda exempel